APA KATA ANDA

SEMANGAT KENTAL JIWA TERUJI

Slaid Trip Sunyi

Memori


Slideshow

Khamis, 17 September 2009

Trip pada 11 September yang lalu ke Koh Adang telah dirancang bersama Cikgu Syamwen. Perjalanan ke sana terpaksa di lakukan jam 5 petang, maklumlah nak bagi kekawan yang jaga UPSR boleh pi sama. Trip kali ini seramai 8 orang, 4 orang lama yang biasa pergi dibulan puasa iaitu Cikgu Kassim,saya(Abas),Cikgu Syam dan Cikgu Aris. Manakala 4 lagi muka baru. Baru nak mencuba trip bulan puasa. Perjalanan yang lewat menyebabkan kami terpaksa berbuka puasa di Changlun,Jitra. Pekena nasi kandar Yasmin. yang memang bukan kegemaran Aku.

Lepas tu semua sambung perjalanan ke Danok,perjalanan ke Pakbara dari Danok 3 jam. Mak oii, lengoh habis punggung dan badan. Lalauan pula ikut jalan ke Hatnyai, sebut Hatnyai jangan dok pikiaq biru tau nanti jadi haru biru pula...
Kenderaan yang diguna Pajero,Trooper Isuzu dan Avanza. Asyik-asyik Pajero juga yang terbelakang. Nasib baik Taiko Syamwen tidur, terpaksalah yang lain ikut Drebar Pajero yang biasa dah dengan jalan tu..tepat pukul 12 sampai Pakbara. Pak Yatim dah tunggu dan bawa kami ke Chalet di tepi pantai. Lepas Chek in dan solat jamak kami semua keluar cari makan,aduhai semua kedai dah tutup. Pukul 12 di Pakbara memang dah tak ada kedai buka. Nasib baik ada satu kedai , itupun nasib ada nasi.Kami sahur terus dengan makan nasi ayam saja. Bila tengok tuan kedai memang mengkelan nak telan tapi dah terpaksa.Kenalah juga telan.


Esok lepas jumaat kami bertolak ke Koh Bulun dengan bot Arun. 2 jam saja dah sampai tempat sasaran mancing. Macam biasa Aris adalah orang pertama naik ikan kerapu. Lepas tu Asri, Wan serta Naim. Aku juga yang kumpau. Hasil petang tu tak lah mengancam.Masing-masing nampak suram aja pasal tak ada ikan yang bagak-bagak. Lewat petang Arun ubah bot pi cari sotong hidup. Kami ingatkan mancing kali ini nak guna yang mati aja. Mae (awak-awak) dah siap masak untuk berbuka,masuk aje waktu berbuka semua pakat serbu maklumlah makan di laut apa pun sedap. Malam saja Mae awak-awak candat sotong. Asri,Naim Aris dan Aku pun nak cuba juga candat manalah tau dapat yang besar nanti. Sotong yang di saut Arun agak banyak cukup untk sehari semalam. Sementara nak bergerak kami solat jamak dan terawih dulu. Lapan pun tak apa janji buat nanti rugi..


Pukul 11.30 Arun bawa kelubuk sekitar Koh Bulun. Aris yang lentok berjaya menaikkan Alu-alu. Aku pula seekor anak cupak aja. Asri Kola Nerang dah bagi isyarat asyik dok jerkah laut (loghat Kedah) yang lain dok perli saja. Taiko Syamwen pun senyum melebar...Wan dah pun nakkan ikan kerapu begitu juga Cikgu Kassim dok bedal Alu-Alu. Malam tu Cikgu Kassim juara Alu-Alu. Malam berlalu cepat jam dah 2 pagi hasil masih lagi sikit. Asri Kola Nerang dan Wan dah kecundang. Dah masuk wad 8. Taiko Syamwen mula dok masak sotong dan cendawan celup tepong. Mak tak tahan baunya. Ada la kekawan gatai tangan dok kebas sikit-sikit termasuklah Aku...he.he..he.. Dah siap semua bangun pakat bedal,cicah dengan sos cili. Naim dan Asri tak ketinggalan.

Lepas bersahur ami sambung lagi mancing. Wan dan Asri Kola Nerang masih lagi dok pening lalat lagi. Naim pun dok rasa-rasa tetapi masih bertahan sampai pagi. Lepas solat subuh kami pindah pot baru tetapi hasil tetap kurang. Hai tension juga dibuatnya.Aku mula rasa tak sedap badan bila sendawa bau minyak sotong celup tepung buat aku rasa pening. Dah tak tertahan akhirnya muntah juga aku. Pecah rekod aku.Kalah juga akhirnya setelah 11 tahun berkecimpung dalam bidang memancing. Nampaknya tergolong juga dalam kumpulan Asri dan Wan...



Dalam asyik bersembang Kassim menjerit dan tersenyum lebar apabila kerapu lagi yang dibawa naik,apa lagi berposing lagi la depan kamera. Asri juga tak tunggu lama bila berjaya naikkan ikan Kaci spesis tebal mulut.Sampai tengahari dua tiga tempat Arun ubah tempat hasil tetap sama. Di pot yang terakhir baru ada hasil...Taiko Shamwen terus labuhkan umpan hidup...Fuyoh dah tarik dah naik Tanda dalam 1 kg. Semangat kekawan yang lain pun dah ada semula. Naim bawa naik Kerapu bersambung dengan Asri pula landuk dan kerapu. Aku pun bawa naik kerapu juga. Cikgu Aris jeling aja bila kekawan bawa naik. Tension la tu... Lepas tu dia juga menaikkan ikan Gerut-Gerut.Baru hilang tension dia...



















Jam dah pun menunjukkan 3 petang.Kami terpaksalah melabuhkan tirai trip kali ini walaupun berat hati nak balik.Esok dah nak kerja pula.Kalau lewat terlepas masuk border wang Kelian terpaksa balik ikut Hanyai.Jauh tu...3 jam. Kalau Wang Kelian 1 jam saja dah boleh masuk Perlis. Kami bahagi ikan di Changlon tapak parking kereta depan restoren Yasmin selepas berbuka Posa... jam 12 tengah malam baru sampai rumah. Mak oii letihnya...Ok jumpa lagi trip bulan 11 dan 12 nanti. Ada 5 trip lagi sepanjang cuti hujung tahun ini.....